Sunday, April 28, 2013

ANGKARA NAJIB – HUTANG NEGARA MELONJAK RM 550 Bilion

TAHAP HUTANG NEGARA MENCEMASKAN

Rencana : Mohd Salleh Yahaya
PETANDA bahawa ekonomi negara sehat lihatlan kepada belanjawan negara.Adakah ia mengalami surpuls atau defisit yang memanjang.Jika ia mengalami defisit berterusan bermakna ada ssuatu yang tidak kena dalam pengurusan ekonomi negara. 

Tambahan pula jika hutang negara mencecah naik sekali ganda dalam masa 4 tahun.Keadaan ini tambah kritikan apabila 53 peratus KDNK kita terpaksadipergunakan untuk membayar hutang. 

Pendapatan kita yang sebenarnya hanya 47 peratutus sahaja. Hutang yang berterusan akan menjadikan ekonomi kita menuju keparahan  seperti Sepanyol, Greece dan Cyprus yang dilanda masalah.

Bagaimana dalam keadaan kritikal ini kerajaan BN boleh membelanjakan wang negara dengan selesa seolah-olah tidak ada sebarang krisis.Membelanjakan wang negara dengan boros dalam keadaan belanjawan defisit amat membahayakan.

Daripada manakah wang tersebut diperolehi ? Adakah daripada hutang luar negara lagiSingaputra negaar jiran yang ekonominya diurus memiliki aset sejumnlah 100 bilion 20 tahun dulu.Bagaimana dengan Malaysia yang kaya dengan petroleum, sawit, kayu balak, perindusrian, pelancongan dll sumber asli.

Hasil daripada cukai pendapatan mencevah 130 bilion , minyak 70-80 bilion, kelapa sawit 70 bilion. Di tambah dengan penghalian lain pendapatan negara mencecah RM 300 bilion.Belanjwan negara pada setiap tahun RM 250 bilion.

Masih ada lebihan RM 50 bilion.Justeru ke manakah perginya wang negara dihamburkan sehingga terpaksa berhutang.Rakyat wajar membuka mata untuk mempersoalkan cara mana ekonomi negara dikendalikan ?


Zainal Abidin Nor | April 26, 2013 ANALISIS  EKONOMI SEMASA 4 TAHUN
 
Dalam tempoh 4 tahun sahaja di bawah pentadbiran Najib, hutang negara meningkat dari RM250 bilion kepada RM 550 bilion. Jumlahnya ialah   RM  550, 000,000,000 atau 550 ribu juta ,Dalam situasi itu kerajaan masih memboros dengan mewujudkan perbagai skim belanja hangus BRIM, SKIM, PRIMA dan sebagainya. 

Kononnya untuk menolong rakyat di musim PRU ke 13. Langkah sementara  ini bersifat politik tidak akan memulihkan ekonomi negara dan rakyat jelata secara konkrit. Harga barang tetap naik dan inflasi berterusan.

Dasar-dasar POPULIS ini sebenarnya untuk menyelamatkan UBN daripada kecundang, berhadapan dengan tgawaran PR yang bersifat penyelesaian untuk keluar daripada kemelut ekonomi gara-gara kerakusan dan pemberososan BN !!!!!!!!!


KEPONG: Kedudukan hutang negara berada pada tahap yang paling teruk dan mencemaskan dalam tempoh empat tahun Datuk Seri Najib Tun Razak memegang jawatan perdana menteri.
Dalam tempoh empat tahun itu (April 2009 hingga April 2013), hutang negara telah melonjak lebih dua kali ganda, dari RM250 bilion kepada RM550 bilion, kata R Sivarasa, calon PKR kerusi Parlimen Subang dalam satu majlis ceramah berkelompok di sini malam tadi.

Ini katanya, tidak termasuk lagi hutang ditanggung oleh Syarikat-Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) seperti MAS dan Tenaga Nasional.

Kalau diambil kira hutang GLC maka hutang negara telah mencecah lebih RM700 bilion.
Berbanding dengan pentadbiran lima perdana menteri lalu, Najib sebagai perdana menteri yang keenam, adalah yang paling boros sekali

dan gagal mengurus kewangan negara dengan baik.
Ujar beliau, “jika kita sayangkan negara ini dan mahu menyelamatkan negara dari dihancurkan oleh pemerintah kerajaan Umno-Barisan
Nasional (BN) maka kita hendaklah berusaha untuk menjatuhkan kerajaan ini dan tukar dengan Pakatan Rakyat.”

Sivarasa menambah, berbanding dengan Selangor, dalam tempoh lima tahun sahaja kerajaan negeri Pakatan Rakyat berjaya mencatatkan lebihan kewangan (surplus) sebanyak RM2.6 bilion dari RM400 juta yang diwarisi dari kerajaan Umno-BN.

“Ini kerana para pemimpin Pakatan Rakyat tidak terlibat dengan rasuah dan cuba bayangkan berapa banyak yang boleh kita lakukan sekiranya kita dapat memerintah Putrajaya,” jelas beliau.
Sebelum Parlimen dibubarkan pada 3 April lalu, kedudukan hutang negara berada pada tahap lebih RM547.79 bilion atau lebih 53% dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Dari sudut pengurusan kewangan, kedudukan ini merupakan satu tahap yang bahaya dan jumlah ini dijangka meningkat lagi sekiranya Umno-BN berjaya mengekalkan pentadbiran Putrajaya.
Sivarasa akan mempertahankan kerusi Parlimen Subang pada Pilihan Raya Umum ke 13 ini.  Beliau akan menghadapi A Prakash Rao dari Barisan Nasional, Edros Abdullah (Bebas) dan Nazaruddin Aziz (Bebas).

PERJUANGAN ITU APA ??? CAKAP SERUPA BIKINLAH !!!

KALAU TAKUT HADAPI RISIKO USAH BICARA TENTANG PERJUANGAN!!!              INI KALILAH! INI KALILAH ! INI KALILAH ! NI KALILAH!  UBAH DEMI MARUAH  UBAH SEBELUM PARAH  UBAH BERSIHKAN NEGARA DARIPADA RASUAH YANG MEMBARAH ! SELAMATKAN MALAYSIA !

PERJUANGAN ITU APA ? CAKAP SERUPA BIKIN, APA YANG DIKATA DILAKUKAN   BUKAN CAKAP LAIN BUAT LAIN .BUAT LAIN CAKAP LAIN.PERJUANGAN BUKAN PENGKHIANATAN, PENGKHIANATAN ADALAH MUSUH KEPADA PERJUANGAN !! PERJUANGAN USAH  DIKELIRU  DAN DISAMAKAN BAHAWA SIAPA PUN YANG NAIK SAMA SAHAJA !!!!!!!!!!! MANA MUNGKIN ?????????? 

KERANA PERJUANGAN ADALAH PELAKSANAAN KATA-KATA !!!!!!!!!!! TAMPAK CANTIK DENGAN PEMBANGUNAN, INDUSTRI, BANDAR BESAR PENUH KEMEWAHAN, PUTERAJAYA, MENARA  KEMBAR ! ITU HANYA  LAMBANG KEMAJUAN  DI DALAMNYA TERSERLAH  KEANGKUHAN, PENYELEWENGAN DAN RASUAH !!! JANGAN KAMU CENDERUNG KEPADA KEZALIMAN KELAK KAMU DISAMBAR API NERAKA !!!!!!!!! 

 KERANA PEMBANGUNAN ITU IALAH  BALDATUN THAIYYIBATUN WARABBUN GHAFUR! NEGARA YANG TERBAIK IALAH  YANG BERJALAN DIBAWAH MAGHFIRAH PENGAMPUNAN  TUHAN,  MENEGAKKAN KEADILAN DEMI KESEJAHTERAAN SEMUA  BUKAN KEKAYAAN YANG BERLIGAR – LIGAR DI SEKITAR SATU GOLONGAN YANG MEMBOLOT, MENJARAH  KAZANAH NEGARA

MUSUH BAGI PERJUANGAN IALAH PERSEKONGKOLAN DENGAN PUAK-PUAK YANG MEMPERBUAT KEROSAKAN. JUSTERU DALAM MELAKSANAKAN MISI PERJUANGAN TAALUF SIASI AMAT DIPERLUKAN IAITU KERJASAMA DENGAN PUAK-PUAK YANG SAMA TUJUAN UNTUK MERUNTUHKAN KEZALIMAN, PUAK YANG TELAH LAMA BERCOKOL DI MERCU  KUASA.

JUSTERU PARA OLIGARKI/ FASIQUN ITU  MENDAKWA  KUASA ITU MUTLAK  MILIK PENUH MEREKA  DENGAN BONGKAK DAN SOMBONG. PUAK YANG BERSELINDUNG DI SEBALIK PERJUANGAN TETAPI SEBENARNYA BERBUAT KEZALIMAN. DENGAN KUNCI  KUASA MEREKA MENCIPTA KEMEWAHAN TANPA KERJA.  HANYA DENGAN KOMISYEN BERGANDA MEWAH SEMEWAHNYA .

RAKYAT MERANA DIBUATNYA.RAKYAT DIPERBODOHKAN DENGAN SENTIMEN, RAKYAT DISEMARAKKAN DENGAN PERKAUMAN. RAKYAT DIHASUT MEMBENCI MELULU PADA MUSUH SANG PENGUASA. RAKYAT DIPERBODOH DAN DIBUTAKAN DENGAN PROPAGANDA  TIADA TARA. SELURUH NEGARA DIBUNGKEM BAHAWA PERJUANGAN ADALAH SIA-SIA. IKUT SAJA YANG LAMA SELAMAT SEJAHTERA!!!!!!!!!!!

SERENTETAN PERJUANGAN BERMULA DARIPADA  PENENTANGAN TERHADAP PENJAJAHAN KEPADA ISLAH PEMBAHAHARUAN MENUJU KESEDARAN KEBANGSAAN TERUS KEPADA PERJUANGAN TERSUSUN MEMBEBASKAN NEGARA DARIPADA CENGKAMAN KOLONIALISME MENUJU KEMERDEKAAN SEBENAR. KERJASAMA DENGAN ANAK SEMUA BANGSA TAALUF SIASI YANG PERTAMA .

RUJUK PERLEMBAGAAN RAKYAT 1947. 

KINI MUNCUL DENGAN TAALUF SIASI YANG KEDUA. ANAK SEMUA BANGSA SEKALI LAGI BERSATU – BERTEKAD MENENTANG , MENUMBANGKAN PARA FASIQUN YANG TERBUKTI ZALIM DAN MENGANIAYA  DI SEPANJANG 55 TAHUN MERDEKA !!!!!!!!!!………………………………………………
TOK BAHAMAN.jpg B pg

“Mengapa kamu tidak berjuang di jalan Allah sedangkan lelaki, perempuan dan kanak-kanak yang lemah memohon, ‘Tuan kami, selamatkanlah kami dari masyarakat yang ahli-ahlinya penindas, dan datangkanlah dari sisi-Mu seorang kawan dan penolong bagi kami.’ Mereka yang beriman berjuang di jalan Allah, dan mereka yang kafir berjuang di jalan tirani. Jadi, hendaklah kamu berjuang melawan sekutu syaitan. Sesungguhnya, muslihat syaitan senantiasa lemah.” SURAH ANNISAAK 4 ; 75-76 

ASAS PELEMBAGAAN RAKYAT TAALUF SIASI YANG PERTAMA KERJASAMA DI ANTARA PARA PEJUANG RAKYAT/ANAK SEMUA BANGSA KE ARAH MALAYA MERDEKA .MALAYA YANG BEBAS DARIPADA KONGKONGAN PENJAJAHAN  :

1.TANAH MELAYU DAN SINGAPURA DISATUKAN                                                                 2.SEBUAH KERAJAAN PUSAT DAN MAJLIS – MAJLIS NEGERI AKAN DIPILIH -TERDAPAT PEMBAHAGIAN KUASA ANTARA KEPARAJAAN PUSAT DAN NEGERI.                                                                                                                                  3.RAJA-RAJA MELAYU AKAN MEMPUNYAI  HAK YANG SEBENAR                                                                                                                                      4. KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU DIKEMBALIKAN                                       5.ADAT ISTIADAT DAN AGAMA ISLAM DIKAWAL OLEH ORANG MELAYU  6.KERAKYATAN YANG SAMA RATA                                                                                  7.MERAH DAN PUTIH MENJADI BENDERA TANAH MELAYU                                                8. BAHASA MELAYU MENJADI BAHASA RASMI DAN BAHASA KEBANGSAAN NEGARA . 9.PERTAHANAN DAN HAL EHWAL LUAR NEGARA MENJADI TANGGUNG JAWAP BRITISH                                                                                                                                     10 KERAKYATAN ATAS NAMA MELAYU
KINI PAKATAN RAKYAT BERADA DI ATAS LANDASAN YANG BETUL SEBAGAIMANA SEMANGAT PERLEMBAGAAN RAKYAT PADA TAHUN 1947 !!!!!!!!!!!!!!!!!!

HARAPAN KEPADA NELAYAN- LAKUKAN PERUBAHAN DI HARI MENGUNDI !!!!


BAPA PERINDUSTRIAN NEGARA  BAPA MALAYSIA MODEN

MALAYSIA  sebuah negara yang di kelilingi laut dari segala arah dan penjurunya.Sebuah negara miritim.Lautnya kaya dengan pelbagai jenis ikan, siput, karangan laut dan pantai berpasir yang indah. Selepas 55 tahun merdeka adakah kita menjadi pengeluar ikan yang cukup untuk negara.Negara mampu memberi makan protein yang cukup untuk rakyatnya!

Harga ikan pun semakin mahal. Bekalan ikan semakin berkurangan.Ada spesis ikan yang pupus dan pantai yang rosak , binasa dek pencemaran. Kawasan yang dulu mempunyai ikan,kini  ketandusan hidupan. Sungai rosak dan laut tercemar.  Apa dah jadi dengan dasar perikanan kita ! Laut ialah stok makanan dan ladang penghasilan makanan segar sekiranya dipelihara dan tidak dizalimi amanahnya
   

 Negara perikanan yang maju seperti Taiwan, Jepun , Norway, Findland, Denmark , Sweden dan Kana

da nelayannya kaya raya. Mereka mengeksport ikan ke pasaran dunia. Kita mengimport salmon dari negara Skandinavia. Amat memalukan negara yang dikelilingi lautan,  keperluan ikan negara jauh daripada  mencukupi. Sama dengan daging lembu, kambing , tenusu dan keperluaan pemakanan yang lain. Masih jauh daripada sasaran, menyediakan makanan berkhasiat dengann harga murah untuk rakyat di seluruh pelusuk negarta terutyama golongan terbanyak , miskin.

Negara mundur seperti Burma, Kemboja, Vietnam dan Laos pun berjaya menyediakan  keperluan makanan yang cukup. Mereka ada keutamaan.Kita jauh tersasar. Burma ada zon perikanan terkawal.Tidak boleh menangkap ikan secara leluasa .Contoh semasa musim ikan bertelur. Malaysia semuanya boleh.Langsung tidak ada kawalan ke atas pembesaran dan pembiakan ikan untuk berkembang ke tahap matang.

Pukat harimau,  pukat tunda, pukat apollo, pukat hantu, pukat buaya, bom dll .Semuanya boleh tanpa kuat kuasa. Ikan boleh ditangkap  dari atas paras air hingga ke dasar laut oleh pukat yang canggih. Lebih banyak ikan baja yang ditangkap daripada ikan matang untuk di  makan. Itu pun boleh. Bila ikan kecil ditangkap, dijadikan baja mana ada kesempatan untuk ikan membesar dijadikan sajian makanan.Kita sebenarnya menghina rezeki kurnia Tuhan.


Keadaan ini menyebabkan laut kita diancam kepupusan habitat laut. Ikan khususnya. Ikan terubuk hampir hilang, ikan bawal merosot, ikan sembilang semakin lesap,  ikan kurau pupus terus dan udang halus langsung hiloang  daripada gigi air. Petanda kemerosotan hasil laut  telah ada tetapi kerajaan leka untuk mengawalnya. Fenomena ini diambil mudah.Langsung tidak dipedulikan bagaimana melestarikan  stok makanan segar yang tersedia di laut.


Dasar sombong dan ranggi Dr Mahathir selama 2O tahun telah memangsakan sektor pertanian. Malahan imej pertanian dibuang daripada Universiti Pertanian. Imej yang sinonim dengan orang Melayu yang dianggap mundur dan kolot. Universiti Putera yang hilang fokus dan jatidiri .Tumpuan kepada sektor Pertanian.

Beliau ingin menjadikan Malaysia negara perindustrian. Implikasinya menyebabkan negara terpaksa bergantung kepada keperluan luar untuk mendapatkan makanan yang mencukupi. Hari ini bila harga makanan melambung rakyat terperangkap, jadi mangsa.

Beras sekila RM 3/, gula RM 2.60, Daging lembu RM 25/, Daging kambing RM 37 / 1 kilo, susu mahal, kelapa parut  sekilo RM 8/ , Ayam RM 10/ , bawang tak tentu harga. Semuanya mahal tetapi upahan tetap tidak meningkat untuk menyaingi harga barang
.
Dasar yang gelong ini telah memangsakan rakyat kerana mahukan keuntungan cepat – segera. Malaysia mahu dilihat hebat .Pada jangka panjangnya negara merana kerana terpaksa mengimport makanan dalam jumlah yang sangat besar.

Adakah kerajaan mempunyai polisi jangka panjang.Jawapannya tidak.Perubahan hanya mampu dibuat oleh kerajaan yang perihatin kepada nasib rakyat. Rakyat mampu membuat perubahan bukan dengan revolusi. Perubahan boleh dibuat menerusi peti undi. Menerusi  demokrasi dalam beberapa hari lagi

FOTO TERCANTIK PEMIMPIN MASA MUDA

                 SEJARAH BERULANG – MENGENANG IDEALISME MASA MUDA                 DR Mahathir  Pemimpin atau Negarawan – BERSIKAP TERBUKA atau TERTUTUP

DR MAHATHIR pemimpin progresif   UMNO yang paling lantang  mengkritik Tunku Abdul Rahman di zaman mudanya. Beliau tidak terpilih menjadi calon parlimen pada tahun 1959.Pada ketika itu beliau telah menjadi doktor swasta. Bebas daripada G.O. dan profesional pula.  Dr Melayu yang pertama di Alor Setar. Bertempat dekat dengan  Pekan Rabu. Dr Mahathir digelar Dr UMNO dan sangat masyhor di kalangan rakyat jelata.

Beliau  pernah merawat seorang perwakilan UMNO yang pengsan semasa perhimpunan Agong UMNO  tahun 1960an. Rakan karib Dr Mahathir pada ketika itu ialah Musa Hitam.Di penghujung tahun 1968 dan 1969 Dr Mahathir telah berhubungan dengan Anwar Ibrahim .

Beliau juga baik dengan Datuk Harun Idris pemimpin vital  pemuda UMNO  selepas Senu Abdul Rahman.Beliau hanya berpeluang menjadi wakil rakyat pada tahun 1964-1969. Namun Tunku tidak memberinya jawatan penting. Beliau hanya memimpin sebuah agensi kerajaan yang  kecil  FIMA  Food Industry Malasyia Agency Syarikat Perusahaan Makanan Malaysia.

Dr Mahathir sangat aktif dalam forum-forum dan debat di peringkat universiti dengan LIM Kiat Siang, Syed Husein Al Attas, Prof Ungku Aziz , Musa Hitam dan barisan pembangkang seperti Tan Chee Koon, Abu Bakar Hamzah ,Datuk Asri, Syed Husein Ali dll.

             

Beliau mengkritik Tunku kerana melantik menteri daripada kalangan yang boleh setuju dengannya untuk menjadi YES MAN atau Pak Turut . Tunku tidak melantik menteri daripada kalangan “cream”, intelek, tokoh berwibawa,profesional  dan pakar.

Tunku hanya mengambil orang yang biasa yang masyhur , pegawai-pegawai kerajaan atau pun pemimp[in yang populis seperti Gaffar Baba. Logika Dr Mahathir boleh diterima.  Pemimpin mesti lebih pandai  daripada  orang biasa untuk dilihat berbeza . Pemimpin dipertanggung jawabkan untuk mengendali negara. 

Namun ada kebaikan Tunku yang ketara. Beliau bersifat terbuka dan gentlement. Beliau tidak menghalang kritikan dan mengongkong rakyat untuk terima dasar-dasar kerajaan secara melulu.Beliau juga tidak menggunakan ISA dengan sewenang-wenang.

Hanya digunakakan semasa kritikal saja seperti zaman  konfrontasi. Beliau tidak cipta keadaan untuk perangkap pembangkang kononnya menggugat keselamatan negara. Sebelum OPERASI LALANG  provokasi perkauman  dicetuskan oleh pemimpin  UMNO dan MCA seperti Muhamad Taib dan Lee Kin Sai. Yang menjadi mangsa ranau pemimpin pembangkang . Dr Mahathir telah menggunakan  kuasa ISA untuk menangkap pemimpin  utama pembangkang dan para aktivis NGO secara bermai-ramai .

Apa yang berlaku apabila Dr Mahathir berkuasa ? Dalam banyak hal beliau bersifat tidak terbuka dan autokratik .Sering menunjukkan kuasa. Menjadikan surat khabar, TV dan alat-lat kerajaan milik penuh UMNO – BN.

Universiti juga ditutup daripada kunjungan para pemimpin pembangkang.Debat Ekonomi UM diharamkan. Universiti dikawal ketat dengan menggunakan AUKU.ISA dikekalkan dan ditambah dengan berbagai akta lagi.

Akta Mesin Cetak, OSA dan sebagainya.Malahan Sistem Kehakiman Negara menerima padah  yang buruk  semasa zaman kekuasaan beliau. Antara Tunku yang dilabel ortodoks, koservatif dan kuno dengan Dr Mahathir yang dinilai progresif dan maju  siapa yang banyak menyalahgunakan kuasa ?

Zaman menilai dan penilai yang paling baik ialah orang yang paling dekat dengan Dr M iaitu Anwar Ibrahim yang menilai Dr Mahathir  sebagai pemimpin yang OBSELETE – kuno. Pemimpin yang mewakili old school sezaman dengan Suharto, Marcos, Lee Kuan Yew  Mobutu, Bush.

Pemimpin sekolah baru seperti Erdogan mewakili kebangkitan Turki Moden, Mahmohan Singh mewakili demokrasi baru India dan Anwar Ibrahim dengan ASIAN RENAISSANCEnya  anugerah Allah untuk Malaysia. Ada wawasan un tuk kebangkitan Asia
           

Siapa di kalangan para pemimpin UMNO kini yang mewakili misi dan visi baru. Ternyata UMNO ketandusan pemimpin dan tidak ingin melihat pemimpin yang berwibawa maju ke depan. Malahan Khairy Jamaluddin yang terbukti berwibawa tidak dilantik menjadi menteri.Yang terlantik ialah penimbalnya.

PENGHARGAAN BUAT MARGERETTE THATCHER

DARIPADA MANAKAH DR MAHATHIR mendapat ilham mencipta atau menciplak  dasar PENSWASTAAN ? 

Jawapannya daripada dasar DIREGULATION atau DIREGULASI Margertte Tatcher PM wanita yang garang.Digelar wanita besi. Beliau berjaya mengatasi kemelut ekonomi Great Britain. Dasar itu bertujuan memulihkan syarikat-syarikat kerajaan yang bermasalah sehingga dapat beroperasi semula dengan aktif.

Contohnya di Malaysia Perbekalan Air Pahang bermasalah.Kerajaan akan gunakan tenaga pakar luar yang berwibawa untuk kaji apa punca sebenarnya masalah dalaman syarikat yang terbabit . Kerajaan mengambil alih syarikat untuk dipulihkan.

Meletakkannya semula di atas landasasan yang betul .Selepas itu menyerahkannya semula selepas dipulihkan.Kerajaan akan memantaunya secara ketat supaya tidak berlaku penyelewengan lagi ! Kerajaan memastikan syarikat tersebut untung tetapi  tidak menekan rakyat .

Inilah dasar yang asal diregulasi iaitu menyusun semula, memperbetulkan dan mengembalikan syarikat milikan kerajaan di atas landasan yang betul supaya berfungsi secara sehat. 

Apa yang berlaku di Malaysia sebaliknya . Syarikat-syarikat yang menguntungkan kerajaan diserahkan kepada swasta tanpa pengawasan .Terpulang kepada swasta untuk berbuat apa saja termasuk hutang yang melampau. 

Bila rugi kerajaan selamatkan dengan membeli sahamnya  semula.Itu pun dengan harga yang lebih tinggi daripada  pasaran. Kerajaan  menggunakan dana awam  dan wang rakyat yang dipegang oleh kerajaan daripada kolam wang yang besar seperti KWSP. 

Akibatnya para kroni membuat keuntungan di masa senang dan lebih senang lagi di masa susah. Wang kumpulan rakyat seperti KWSP terus menerus menjadi sumber kewangan untuk menyelamatkan syarikat – syarikat kroni yang bermasalah.

Dalam ekonomi dinamakan bailout .Berapa banyak bailout yang telah digunakan di zaman  22  tahun Dr Mahathir berkuasa ?

PECAH BERITA !!!!! RAKYAT BERPIHAK KEPADA PAKATAN RAKYAT !!!!


MEDIA BEBAS LUAR NEGARA  yang membuat liputan  berita sekitar PRU ke 13 melaporkan sokongan rakyat terhadap PR  terus meningkat dan kini menggugat BN. Sebab itu PM Najib terpaksa menerpa ke Sabah.
Beliau terpaksa hadir di pasar-pasar awam dan menjelalajah seluruh pelusuk negara, supaya kehadiran PM wujud di mana-mana.    BN mengerah kehadiran rakyat dengan  menaja jamuan di seantero negara untuk mencipta suasana bahawa rakyat bersama mereka. PM mengolah persetujuan rakyat terutama di Selangor dengan perkataan popular SETUJUUUU !!!!!!!! setuju………….setuju…………………setuju……………setuju……………….
Kita tolak  PR yang  gagal menunaikan janji di Selangor ditengah-tengah sorakan para  penyokong tegar BN yang diberi makan dan dilayan mesra untuk masa sebentar. Seolah-olah PM sangat dekat dengan rakyat. Sebenarnya ini hanya gimik menjelang PRU
Pertemuan dengan para  pemimpin tertinggi BN tanpa penerangan yang detail tentang punca kegawatan  ekonomi negara yang hutangnya melebihi separuh KDNK.Ini semua tidak akan disentuh. Feel good conditions di war-warkan.Rakyat selesa.Makanan banyak.
Suasana selesa tak ada apa-apa yang rakyat perlu risaukan. Malaysia dilimpahi kemakmuran. Mareka sangat arif dengan watak rakyat Malaysia terutama orang Melayu yang miskin dan daif. Melayu tidak akan peka dengan perkara yang serius seperti ekonomi.
Mereka suka perayaan dan pesta. Mereka puas hati dengan bantuan ala kadar.Tak payah fikir banyak.Serahkan kepada pemimpin .Tahulah mereka memikirkannya ! Habis cerita .
TPM  Mahyuddin lagi hebat.Dengan nada suara yang tinggi beliau melambung Najib. PM dah laju dengan berbagai tranformasi.Entah apa tranformasi rakyat bukan faham. Ekonomi ini adalah perancangan jangka pedek dan  panjang yang jitu. Hakikatnya ekonomi merudun dikelilingi hutang.Petunjuk tidak sehat ialah belanjawan defisit saban tahun !!!!!!!!!!!
Ekonomi rakyat bukan boleh diubat dengan panadol,  bantuan penahan sakit untuk sebentar. Mood rakyat ialah penyelesaian dan perubahan yang sebenar bukannya gimik-gimik. Bahawa polisi kerajaan dah berubah magik menggunakan  perkataan terlaris TRANSFORMASI  untuk lawan REFORMASI !!!!

DAIM DIAMKAN ANWAR ?JANGAN PEDULI DIA !!! KAH , KAH, KAH………



KITA JANGAN BUANG  MASA DENGAN ANWAR !!!! MASANYA DAH  BERLALU !!!!!!
KALAU DAH BERAKHIR TUN DAIM, DATUK NAJIB, TUN  MAHATHIR  TAK PERLU RISAU !!!!!!!!!!      BIARKAN ……..BIARKAN …………..BIARKAN……………
           ANWAR  BERKEMPEN UNTUK MENERANGKAN MANIFESTONYA CARA MANA MENGURUSKAN EKONOMI YANG BAIK  !!!!!!!!!!!!
               
BEBASKAN RAKYAT DARIPADA KONGKONGAN MEDIA DI TV 1, 2. 3 DAN
SEBAGAINYA. SAMBUT DEBAT TERBUKA MENGENAI DASAR-DASAR EKONOMI NEGARA DALAM MASA PEMERINTAHAN MAHATHIR UNTUK DIADILI RAKYAT


FAKTA KEMISKINAN MELAYU SELEPAS 55 TAHUN MERDEKAAA !!!!


SELEPAS 55 tahun merdeka Melayu rata-ratanya masih lagi miskin berbanding dengan bukan Melayu terutama kaum China. Fakta di bawah ini boleh menjelaskannya:
8.7 juta Melayu berpendapatan di bawah RM 1500/  I bulan            
 7.2 juta Melayu berpendapatan RM 1200  / 1 bulan           
15.9 juta Melayu berada di bawah paras  kemiskinan  
( Sumber Harakah yang dipetik daripada Kajian Jabatan Perangkaan Negara )
Lebih  daripada >separuh penduduk Malaysia yang berjumlah 29 juta berada dalam zon atau paras  kemiskinan. Mereka dalah orang Melayu.Inilah hasil daripada kemerdekaan.
Siapakah oang Melayu yang kaya ? Merekalah ialah para politikus, korporat yang dekat dengan elit politik.Mereka jadi kaya dengan dengan segera menerusi kontrak berbilion ringgit, rasuah, penyalahgunaaan kuasa, kontrek, komisyen , syer, saham ,lesen-lesen perniagaan, penjualan tanah, AP   dan sebagainya. Nikmat ini dikawal untuk golongan istimewa dan tidak turun kepada rakyat jelata.
Bolehkah ini di atasi dengan BRIM ? Bantuan sekadar musim PRU . Lepas tu ………………..
BRIM 1 memberi bantuan kepada 4 juta rakyat pelbagai kaum.BRIM 2- 7 juta. Jumlahnya 11 juta sahaja. Bagaimana dengan 4.9 juta  Melayu yang miskin ? Mereka tidak mendapat bantuan.
Bantuan BRIM hanya sekadar panadol , ubat penahan sakit ia bukan penyelesaian kepada masalah kemiskinan yang ketara. Jawapannya perlu kepada formula jangka panjang. BRIM digunakan sebagai umpan PRU dalam jangka masa yang sangat pendek. Diambil bukan daripada sumber lebihan belanjawan negara tetapi daripada sumber hutang negara yang sentiasa meningkat. Siapa yang akan membayar ? Rakyatlah ……………………menerusi berbagai kenaikan  yang sedang menunggu …………………………….
Ini satu amalan ekonomi yang buruk . Satu bentuk silap mata politik  untuk mengaburkan pandangan,  menutup berbagai penyelewengan dan rasuah. Selepas PRU ke 13 sekiranya BN menang rakyat akan menanggung segala beban  dana yang dibelanjakan secara boros semata-mata untuk mendapatkan undi dalam masa terdekat.
Dengan memberi BRIM,   UMNO-BN berharap rakyat akan berasa lega ,   lupa dengan penyelewengan dan rasuah yang berleluasa !

Apa kata Mat Taib tentang “PEMBANGUNAN”


Apa kata Muhamad Taib mantan MB Selangor tentang “PEMBANGUNAN”.Sesuatu yang terlalu dibanggakan oleh UMNO-BN sebagai yang hebat seantero dunia . Ia seolah-olah tidak pernah dilakukan oleh negara lain.Malaysia sahaja yang terhebat.
Pembangunan memang hebat tetapi pembangunan tidak akan bermakna tanpa pengisian roh.Parti yang boleh mengisi roh pembangunan ialah PAS.

Proudly pow

No comments:

Post a Comment