Wednesday, June 19, 2013

UMNO ITU SEBENARNYA UNTUK SIAPA -FEUDAL ATAU UMAT MELAYU ? 50 TAHUN MERDEKA RAKYAT DOK KENA TIPU

Thursday, 20 June 2013

Agenda Melayu yang disembunyi oleh UMNO




Zaid Ibrahim menulis mengenai agenda Melayu yang mesti diditakrifkan semula. Redefining the Malay Agenda. Ianya suatu tulisan yang menyindir pemimpin2 UMNO supaya jangan lagi berfalsafah mengenai agenda Melayu. Atau mencari kambing hitam bila ahli UMNO gagal melihat bahawa masaalah mereka disebabkan oleh pimpinan UMNO sendiri.
Begini lah nasib orang Melayu. Agenda nya  berterusan diberi makna yang baru, tapi keadaan tidak juga berubah. 8.7 juta Melayu hidup dengan pendapatan RM1500 sebulan. 7 juta sudah menerima BR1M kerana mereka berpendapatan kurang dari RM3000 sebulan. Melayu tetap dengan keperangaian ke2 mereka yakni kemiskinan. Kemiskikan itulah sifat yang terutama lagi utama.  80 tahun lebih semenjak Zaaba menulis perihal kemiskinan orang Melayu, UMNO gagal menyelesaikan agenda utama Melayu.
Dan pemimpin UMNO tidak habis2 berdebat dan menjerit mengenai agenda Melayu. Hello- agenda Melayu bukan lah menjaga bahasa Melayu, menjaga agama Islam mereka, menjaga institusi raja2 mereka. Ini adalah topeng yang digunakan oleh puak feudal UMNO. Selagi orang Melayu ada dan saluran penyampaian tetap menggunakan bahasa Melayu- hiduplah bahasa mereka. Tengku Aziz dan Nazir Razak berkomunikasi sentiasa dalam bahasa Inggeris, tidak ada pun UMNOnistas menjerit terpekik terlolong.
Agenda utama ialah memerangi kemiskinan, mencari kerajaan yang komited kepada menyelesaikan masaalah Melayu, mencari pimpinan yang mendahulukan kepentingan rakyat. Ini dia agenda Melayu yang sebenarnya. Dan kita gunakan landasan apa sekali pun untuk menghebahkan agenda Melayu yang sebenar.  
Saya ahli parlimen DAP- fakta ini tidak menyekat saya mendedahkan masaalah ribuan Melayu di daerah Raub yang hidup dan mati diatas tanah mereka tanpa diberi hakmilik. Dan mereka berkeadaan demikian semenjak tahun 1969. Kenapa? Kerana pimpinan Melayu UMNO sibuk mengagihkan tanah sesama sendiri dan sibuk mencari kawasan balak.
Ianya tidak menyekat saya memperjuangkan orang Melayu yang sangat memerlukan perumahan kerana mereka duduk digerobok2 usang. Jumlah mereka ribuan di Raub dan fakta nya disembunyikan oleh pemimpin Melayu UMNO kerana mereka mahu menjaga imej dan kerana penipuan dan kemalasan mereka. Ia tidak menyekat saya mengadakan siri bertemu dengan rakyat dikedai, di pasar dan diserata tempat kerana pemimpin Melayu UMNO telah lama menghilangkan diri tidak kelihatan wajah mereka. Ia tidak menyekat saya mendengar rintihan Melayu berdepan dengan malapetaka banjir kerana pemimpin Melayu UMNO, pemimpin Melayu JKKK lepas tangan tidak mahu berkerja.
Kenapa? Kerana saya tetap Melayu dan tanggung jawab saya ialah menjuarai kepentingan dan masaalah Melayu. Pemimpin Melayu UMNO menjuarai kepetingan puak mereka sahaja.
Mesej kita- berhentilah pemimpin Melayu UMNO dari bermunafik mengenai agenda Melayu. Yang miskin dikeluarkan dari kemiskinan. Agenda nya ialah mengurangkan Melayu sebagai penerima bantuan kebajikan. Menyekat yang datang selepas jenerasi pertama sipenerima kebajikan dari mewarisi kebajikanan. Yang tidak ada hakmilik tanah diberi hakmilik. Pemuda yang tidak bertanah diberi tanah supaya mereka boleh berdikari dan memperolehi maruah. Yang tidak berumah diusahakan memilik rumah yang decent. Ini dia agenda Melayu yang hanya dicapai menerusi kerajaan yang komited, pimpinan yang komited.
Dan masaalah2 ini tidak kena mengena dengan kaum lain. Apakah UMNO menyelesaikan masaalah ini dengan menyalahkan kaum Cina? India? Yang mengayakan Cina dan India ialah Mahathir. Dr Mahathirlah yang menjahanamkan kaum Melayu. Malaysia sudah mampu menjadikan Mahathir tidak relevan lagi. Yang megayakan kaum lain ialah mereka berkerja kuat dan menabung dan melabur. Perlakuan ini tidak boleh kita persalahkan dan kita berkelahi mengenai nya.
Dan Najib tidak boleh berbuat apa apa mengenai perkara ini kerana Najib berada dalam poket Mahathir. Najib akan meneruskan dasar Mahathir dan penerusan nya akan menyebabkan kesengsaraan bangsa Melayu berterusan.
Yang set dan menetapkan agenda Melayu bukan UMNO lagi. UMNO malas, korap dan dipimpin oleh gerombolan penyamun dan perompak. UMNO sudah hilang monopoli keatas menentukan apa agenda Melayu. Tanggung jawab tersebut dalam tangan kita orang Melayu sendiri bukan UMNO.
Dalam PRU yang lalu, lebih ramai orang Melayu secara keseluruhan nya menolak UMNO. Calun2 UMNO hanya mendapat  sekitar 2.7juta undi Melayu secara lansung daripada 3.2 juta undi yang di perolehi mereka. Melalui calun2 bukan UMNO, daripada 2 juta undi, orang melayu yang menyokong calun2 MIC, MCA dan lain2 kerabat  BN hanya mungkin 30%. Iaitu 600,000. Ini bermakna jumlah kesemua Melayu yang menyokong BN sekitar 3.2-3.3 juta.
Keadaan orang Melayu setelah lebih 50 tahun di pimpin oleh parti UMNO yang feudal tidak berubah. (1) yang meraung kerana miskin ialah Melayu. Pendapatan mereka masih kecil berbanding dengan kaum lain. (2) yang menerpa meminta bantuan kebajikan setiap kali mala petaka dan bencana alam melanda ialah orang Melayu. (3) yang menderita hidup mendiami rumah usang ialah Melayu.
Dan Melayu sekali lagi dipertontonkan sandiwara dan lakunan Agenda Melayu bila UMNO bersidang tahun ini. Objektif pertama ialah menutup kegagalan sendiri dengan menyalahkan orang lain.
Pentas nya sudah pun disediakan oleh Najib dan pemimpin UMNO yang lain. Dengan menyalahkan orang Cina, pemimpin UMNO menghantar mesej bahawa mala petaka yang menimpa orang Melayu disebabkan oleh kebiadapan  orang cina.  Dan orang Cina biadab sebab mereka sudah diDAPkan. DAP tiba2 menjema semula sebagai parti yang rasis. MCA yang lebih banyak menjahanamkan orang Melayu tidak pula disebut sebagai parti rasis? Cuba tanya kenapa? Sebab pemimpin Melayu UMNO bersaudara dengan Cina MCA dalam merompak dan melanun negara ini.

Saturday, 15 June 2013

UMNO akan Jual Bangsa Melayu untuk Kekal Kuasa




Hanya orang UMNO sahaja yang boleh memegang dua fikiran yang bercanggah pada masa yang sama. Hanya Najib saja yang boleh bercakap mengenai 1Malaysia dan bukan 1Malaysia ketika yang lain. Pada malam keputusan PRU, dengan muka yang bera, dia menyalahkan bangsa Cina kerana tidak menyokong UMNO. Siapa nak sokong parti yang pemimpin nya semua korap dan rasuah?
Hanya UMNO boleh bercakap mengenai perpaduan orang Melayu, tapi mendiskriminasi Melayu yang tidak menyokong mereka. Ketua kampong UMNO (pengerusi JKKK) bercakap besar mengenai menolong orang Melayu, tapi menyekat bantuan kepada Melayu yang tidak menyokong mereka. Hanya pemimpin UMNO yang malas pergi masjid dan surau, tapi menyekat Melayu lain menyemarakkan masjid dan surau.
Hanya pemimpin UMNO sahaja yang bercakap mengenai memberi tanah kepada orang Melayu tapi menyekat pemberian kepada Melayu yang tidak menyokong nya. Di Raub ada ribuan orang Melayu yang hidup atas tanah lebih dari 40 tahun, masih tidak mendapat hakmilik. Pemimpin dan penyokong UMNO mempunyai tanah diserata tempat. Hanya orang UMNO bercakap mengenai mulia nya institusi raja2 Melayu tapi pada masa yang sama mengibaratkan raja2 Melayu sebagai anjing.
Jadi, kepentingan yang UMNO jaga dan kukuhkan ialah bukan kepentingan Melayu keseluruhan nya tapi kepentingan kelompok dan puak mereka. Maka apa perlu orang Melayu menyokong UMNO?
Yang kita kena sokong ialah penubuhan sebuah kerajaan yang memerintah dengan tegas dan menjaga kepentingan masyarakat keseluruhan nya. Jika Melayu itu sudah majoriti, tidak dapat tidak, kepentingan melayu lah yang diutamakan. Memahami ini tidak memerlukan ilmu hisab yang tinggi. Hanya orang UMNO sahaja yang menganggap orang Melayu di kampung2 bodoh dan hanya pemimpin UMNO sahaja yang menggelarkan orang Melayu lain- haramjadah.
Orang UMNO memang tak tahu malu. Lebih ramai orang Melayu menyokong PR dari UMNO, pemimpin UMNO masih tidak faham2. Calun2 UMNO, yang menang dan kalah mendapat 3.2 juta undi. Ada faham? 3.2 juta ini adalah undi keseluruhan kepada semua calun2 UMNO.
Dari 3.2 juta undi ini, bukan semua yang mengundi terdiri dari orang Melayu. Cina dan India ada juga menyokong UMNO. Sekitar 10%. Ertinya, orang Melayu yang menyokong calun2 UMNO secara lansung ialah 2.9 juta. Tak tahulah saya hendak ajar kalau tidak faham ilmu hisab mudah ini.
Jumlah ahli UMNO pun lebih banyak dari itu. Jika semua ahli UMNO menyokong calun UMNO dan semua calun BN, 3.2 juta penyokong mesti tidak dapat tidak ada 3.2 juta angka asas. Ahli UMNO pun tidak menyokong UMNO.
Fakta nya ialah adalah menjadi kerugian besar jika orang Melayu memilih UMNO untuk menjaga kepentingan mereka. Wakil UMNO pemalas dan penipu. Saya amat senang hati mendedahkan mutu kerja wakil UMNO di Raub misalnya. Tunggu lah.
Kerja membalun UMNO ini tidak akan selesai sehingga mereka bukan lagi kerajaan. Selagi UMNO menghalang kejayaan bangsa Melayu, kita mesti bantai mereka. kita tidak boleh terima kenangkuhan UMNO mengaku bahawa mereka wakil tunggal kepentingan Melayu. Kepentingan orang Melayu ialah mendapatkan keperkasaan ekonomi dan perkongsian kuasa. Kepentingan ini bertentangan dengan kepentingan feudal UMNO.
Ya , UMNO itu parti bersifat feudal. UMNO di strukturkan supaya sekumpulan kecil yang terpilih menungang diatas belakang rakyat yang diperhamba abdikan. Kepentingan UMNO ialah membolot kekayaan dan memusatkan kuasa dalam tangan elit. Kepentingan bangsa Melayu berlawanan dengan kepentingan UMNO. Pertentangan ini menyebabkan orang Melayu tidak lagi boleh menerima kepimpinan UMNO.
Dalam kawasan yang tidak di tandingi oleh calun UMNO, orang Melayu tetap ada menyokong parti BN. kita akui ini. Tapi berapa ramai sangatlah orang Melayu yang menyokong mereka. Dari 899,000 undi yang diperolehi oleh calun MCA( menang dan kalah) berapa ramai Melayu yang menyokong mereka? Katalah 20% Melayu menyokong cakun MCA. Baru ada sekitar 180,000 orang. Melayu yang menyokong MIC? 10% dari 292,000 ialah kira2 29,000. Melayu yang menyokong PBB di Sarawak? 40% dari 232,000=91,000.
Wa hasil balik asal, jumlah orang Melayu yang menyokong UMNO secara lansung dan tidak lansung (melalui sekutu2 BN) ialah 3.2 juta.  3.2 juta sama jumlah nya dengan jumlah ahli UMNO. Jadi apalah yang hendak dibanggakan oleh UMNO.
Setelah belanja berbilion Ringgit dan setelah menyogok dan merasuah orang Melayu terutama nya, dari 2.2 juta undi Melayu dalam tahun 2008, UMNO hanya dapat menambahkan 1juta sahaja pengundi Melayu.
Ringkasan keputusan PRU13- data terpilih.
PARTI
UNDI(JUTA)
% UNDI
KERUSI
%KERUSI
BARISAN NASIONAL
5.24
47.4
133
59.9
UMNO
3.24
29.32
88
39.64
PUBB
0.23
2.10
14
6.31
MCA
0.89
8.14
7
3.15
PRS(swak)
0.06
0.54
6
2.7
MIC
0.29
2.64
4
1.8
Pakatan Rakyat
5.62
50.88
89
40.09
DAP
1.74
15.71
38
17.12
PKR
2.25
20.39
30
13.5
PAS
1.63
14.77
21
9.46
TOTAL
11.27
100
222
100
Sumber: SPR
Kalau MIC, PBB dan yang lain2 tinggalkan UMNO, UMNO akan mati. Penyokong UMNO faham signifikens perkara ini tidak? Ini akan menyebabkan Najib akan melakukan apa sahaja untuk menjual harga diri nya untuk memastikan UMNO kekal sebagai kerajaan. Ini termasuklah menggadaikan kepentingan bangsa Melayu. Apa dia peduli? Selagi dia terus kekal jadi PM.
Marilah bangsa Melayu sedar bahawa masa depan mereka bukanlah bergantung pada UMNO. UMNO kojol pun, bangsa Melayu tetap hidup. UMNO perlukan bangsa Melayu, bukan bangsa Melayu perlukan UMNO.

Friday, 14 June 2013

The Zombie-fication of Malaysian Society.




I have written a long time ago, about the political realities in this country. Malays and Bumiputera are the dominant groups in Malaysia. Any political organization which does not factor-in Malay interests and participation will fail to gain national relevance. It’s a practical requirement for now.
For a long time from now, Malays will still be the majority. Unless there is a catastrophic reversal in demographics, this fact will remain. And this fact is recognised by parties like DAP. The PM and the DPM will continue to be Malays. This country will never become a republic. All the institutions are controlled by Malays and unless Malays themselves elect to self-destruct, then others will take over.
The problem in this country is caused by UMNO. It has zombied Malays into believing they are under siege especially from the Chinese. The Malays who are dominant in almost all aspects of civil life in this country is besieged by a numerically inferior group? The zombiefication by UMNO defies logic.
Unless all these mad things happen, Malays will keep their place. The only people worried about keeping their place is UMNO because it’s on the way out. What more under the confused leadership of Najib.
Who else except Najib who can hold contradictory ideas and believe in them at the same time? Who else other than Najib who can talk about inclusiveness one minute and the next minute is haranguing the Chinese for not supporting UMNO?  Who else other than Najib and UMNO who can run down the Chinese but the same time cavorting and doing business with Chinese friends?  Who else other than UMNO leaders who can deride Chinese women but salivate at the sight of Amber Chia or Daphne Iking and other luscious looking Chinese girls adorning the numerous advertisement billboards?
 Who else other than UMNO leaders who can talk piously about law and order but sees nothing amiss in appointing a transgressor of law as Home Minister. Who else other than UMNO can appoint someone faggotty as Minister of Defence who described armed Sulu invaders as old men wearing sarongs and slippers?
We accept and acknowledge the Malay factor. We reject UMNO only.
Let’s take an example. People will soon hear more about Bukit Koman. It’s a village in Raub district where the inhabitants’ well being is threatened by the presence of a gold mine. The threat comes from the use of cyanide/poison as extracting agent. The use of this poisonous extracting agent has caused diseases and illnesses that cannot be eliminated by normal clinical responses. My opponent in the recent election suggested the use of different soap to get rid of the skin diseases. What a stupid jerk.
Concerned people  of Bukit Koman and of kindred spirit have banded together and are fighting for a cause. The cause is to ban the use of cyanide and to relocate the mine. So far the government has refused to listen to the people and has downplayed the issue claiming that people are exaggerating the dangers.
The people in Bukit Koman Raub whose well-being is affected by the presence of the gold mine using cyanide as extracting agent  will discover their cause will forever remain a mere irritant if it is championed  only by Chinese activists. Because their cause will always be seen in terms of a challenge and threat by a group of Chinese against a Malay dominated government. That’s a practical observation. No need for philosophical musings.
Let’s change the terms of the game. Show the presence of the gold mine affects the well-being of whole society including of Malays living in surrounding areas such as Kampung Melayu Sungai Lui, Kampung Gali. Then, the cause becomes a bigger issue. Find Malays who can champion the cause.
Two things will happen. The issue will no longer be cast in terms of a fight between Chinese and Malays. The issue is no longer narrow.
And here is the bigger issue. No political party can gain national relevance by ignoring the interests of the majority. The majority coincidentally is Malay. Hence their interests must be factored in and the cause of any political party must be structured around the interest of such groups. These realities, I think need not be belaboured on further
Where we disagree is the attempt to equate the interests of the Malays with the interest of UMNO. Or as the UMNO people want people to believe, the cause of the Malays, their interests are champion-able only by UMNO. The nature of Malay interests evolves over time and because of this development, UMNO which is feudal in nature cannot be the vehicle to fight for the Malay cause. That is why we continue to condemn UMNO.
UMNO is a feudal political party. The relationship within UMNO is structured on the lines of  lords, vassal and serfs. The lords of UMNO are the top leaders whose presence is sustained by control of economic resources and grants of patronage. The lords of UMNO are further supported by a layer of vassals who keep the majority in servitude and mental dependence. That the essence of feudalism. The lord provides for the serfs in exchange for protection and patronage. It’s a political party surviving on mental bondage and enslavement of needs.
So, unless you have severe learning disabilities, it should be clear that it is not UMNO’s wellbeing that we are concerned with. To suggest that we have a longing to get back to UMNO as the motivation for writing about UMNO is too simple. Don’t flatter yourselves by thinking that you have made an earth shattering statement saying we continue writing about UMNO because we are still love-struck with UMNO.
It is not in the interest of Malays in the long run to stick with UMNO. UMNO is a feudal party where the social elite enrich and prosper themselves by keeping the rest in servitude. The essence of feudalism as Adam Smith defined it is a society structured on inheritable status. In such a society, social mobility is determined by ascriptive principles. Those predisposed and destined to succeed and to prevail over others, are determined by ascribed status. Because you are the children of parents who previously held high positions, you are assumed to have inherited success traits.
No matter how much you strive, control and leadership of UMNO revolves around feudal lords. Why waste time in such a party?

No comments:

Post a Comment